ODDZIAŁYWANIE SZTUKI RAFAELA

Z Rafaelem współpracowali L. Penni, P. del Vaga, G. Romano, G. da Udine. Jego projekty architektoniczne twórczo wykorzystywał G. da Sangallo. Po przedwczesnej śmierci mistrza przyczynili się oni do popularyzacji jego koncepcji i rozwinęli wątki manierystyczne, tkwiące w dojrzałej twórczości Rafaela.

Dzięki opartym na jego dziełach grafikom M. Raimondiego, schematy kompozycyjne i detale dekoracyjne Rafaela zostały rozpowszechnione i były naśladowane aż do XIX w.

Jako znakomity portrecista kobiet stworzył długo obowiązujący kanon damskiej urody (La muta 1507-08 — Palazzo Ducale, Urbino, Madonna Sykstyńska ok. 1513 — Gemaldegalerie, Drezno, Fornarina 1518 — Galleria Barberini, Rzym, Św. Cecylia 1512-14 — Pinacoteca Nazionale, Bolonia).

Twórczość Rafaela wywarła istotny wpływ na nowożytną sztukę europejską i ukształtowanie się norm akademickich. Jego rysunki stanowiły przedmiot zainteresowania wybitnych kolekcjonerów; najważniejsze ich zbiory znajdują się w Luwrze, British Museum, Ashmolean Museum. Do 1939 w krakowskim Muzeum Czartoryskich znajdował się jego Portret młodzieńca.

Rafael Santi